Re: Norge: Psykologspesialist: Falsk anmeldelse førte til selvmord
16. marts 2015 kl. 14:47
Lone skrev:
-------------------------------------------------------
> [justitsmordsoffer.dk]
> nmark_RYD_OP_NU_v2.0.pdf

[www.nrk.no]

"Thore Langfeldt tror mange ikke forstår hvor alvorlig en falsk anmeldelse er."

"NRK forteller nå historien om «Karen» som sier at hun leverte en falsk voldtektsanmeldelse mot mannen sin. Hun ønsket å trekke den tilbake, men politiet etterforsket saken videre, statsadvokaten tiltalte mannen og saken gikk til retten.

Der ble han dømt for vold, men frikjent for voldtekt.

– Politiet trodde jeg ble truet av mannen min til å trekke anmeldelsen, ikke at jeg led av dårlig samvittighet og ville rydde opp etter meg, sier «Karen».

Den kjente sexologen og psykologspesialisten Thore Langfeldt sier falske anmeldelser kan få tragiske utfall."

"Dette kjennetegner anmelderne
Det Kriminalpræventive råd i Danmark har sett på 1364 voldtektsanmeldelser fra 2000 til 2002. De skriver blant annet dette om falske anmeldelser:

«Blant kvinnene som leverer en falsk anmeldelse, er det en overrepresentasjon av kvinner som har belastninger i mange områder av livet. Spesielt kvinnens behov for omsorg og oppmerksomhet er blant årsakene til falske anmeldelser.»

«Utover dette er motivene hevn/sinne eller et ønske om å dekke over en løgn, pinlig oppførsel og/eller regelbrudd overfor foreldre. Bare i noen få tilfeller anmelder en kvinne falskt for å dekke over utroskap.»

«I mange tilfeller ønsker ikke kvinnen selv å rapportere voldtekt, men blir presset til det av familie, venner eller bekjente, eller at andre anmelder for henne.»"

Læs rapporten her: http://www.dkr.dk/sites/default/files/Voldtaegt-del-II-falsk.pdf

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 16/03-15 kl. 18:07 af Lone.
Emne Forfatter Set Skrevet
Justitsmord i Danmark Lone 733 14. marts 2015 kl. 18:05
Re: Norge: Psykologspesialist: Falsk anmeldelse førte til selvmord Lone 507 16. marts 2015 kl. 14:47

Forfatter:

Din email:

Emne:

Vedhæftelser:
  • Ingen fil må være større end 38.4 MB
  • 6 flere filer kan vedhæftes til dette indlæg

Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
6yUc7