Trygve Lange-Nielsen er død
22. april 2014 kl. 10:16
[www.dagbladet.no]

"Tidligere lagdommer Trygve Lange-Nielsen døde i Oslo langfredag etter tre ukers sykeleie. Han ble 92 år gammel.

Lange-Nielsen gjorde seg flere ganger bemerket som samfunnsdebattant, spesielt innen sitt eget fagfelt. Etter at han gikk av med pensjon, engasjerte han seg sterkt for å avsløre justismord og feilaktige fengslinger i saker om incest og seksuelle overgrep. Flere slike saker ble gjenopptatt og endte med frifinnelse"

[www.advokatbladet.no]

"- Hvorfor gikk det så galt i incestsaker før Bjugn-affæren?
- Som jeg nevnte, alle ”mine” saker av denne type har endt med kjennelsen skyldig. Med utgangspunkt i blant annet et ensidig mediekjør ble det skapt et ukritisk engasjement og en incestjakt som brakte fedre i en meget utsatt situasjon. Fagfolk som forsøkte å demme opp for incestbølgen, snakket om hysteri og trakk paralleller til hekseprosessene.
Over hele linjen forplantet det seg en atmosfære som reduserte dømmekraft og kritisk evne. Hvis et samfunn føler seg truet, vil det alltid gå ut over rettssikkerheten. Og det gjorde det utvilsomt da incestbølgen rullet på sitt verste. Bølgen kom fra USA hvor det i dag er på det rene at det har vært et stort antall uskyldig dømte og hvor jeg mener at det på 80-tallet oppsto en nærmest hysterisk holdning til incestsaker og incestrisiko. I det siste tiåret har man der rettet opp en del av de ulykker som hysteriet resulterte i. Hysteriet smittet i stor grad over til Nord-Europa. Det har vært skandalesaker, noe jeg også mener at Bjugn-saken var, i flere land i nordeuropeiske land.
Jeg mener bestemt at samtlige av de domfelte som jeg representerer er uskyldige. Det er ikke bare det at det ikke er tilstrekkelig bevis for skyld. Derfor går det så sterkt inn på meg hvis mine begjæringer ikke fører frem. Og det gir en kolossal glede når vi lykkes, sier Trygve Lange-Nielsen.
Det lyser av ham.
- De som er blitt uskyldig dømt for noe så forferdelig som å utnytte egne barn seksuelt, har hatt det skrekkelig uansett straffens lengde. De er stemplet, men noen har greid seg bedre enn andre. I tre av sakene mine har verken slekt, arbeidsgiver eller vennekrets trodd på dommen.. Det hjelper. I andre tilfeller har belastningen langt på vei ødelagt deres liv. Lettelsen over å bli frifunnet etter gjenopptagelse er enorm, men dommen vil jo alltid tynge dem"
Emne Forfatter Set Skrevet
Trygve Lange-Nielsen er død Lone 668 22. april 2014 kl. 10:16
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Albert 401 24. april 2014 kl. 10:06
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Annelise 401 24. april 2014 kl. 15:42
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 297 03. december 2014 kl. 23:56
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Marianne i nord 324 07. december 2014 kl. 21:03
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Marianne i nord 331 08. december 2014 kl. 06:01
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 299 08. december 2014 kl. 09:59
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Albert 320 08. december 2014 kl. 21:40
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 309 09. december 2014 kl. 00:09
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Gæst 297 09. december 2014 kl. 16:16
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 313 09. december 2014 kl. 23:01
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Gæst 282 10. december 2014 kl. 14:32
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Annelise 282 10. december 2014 kl. 16:46
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 289 10. december 2014 kl. 23:08
Re: Trygve Lange-Nielsen er død Annelise 286 09. december 2014 kl. 08:45
Re: Trygve Lange-Nielsen er død danmarks øje 279 09. december 2014 kl. 11:16

Forfatter:

Din email:

Emne:

Vedhæftelser:
  • Ingen fil må være større end 38.4 MB
  • 6 flere filer kan vedhæftes til dette indlæg

Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
hLupc